Tuesday, September 25, 2012

Iran to block Google, Gmail إيران تستغني عن الانترنت العالمي رسمياً

Iranian state television announced that the government will block access to Google Inc's search site and email service, reports Reuters.

In a separate statement, a government official said Iranian Internet services would be switched to a domestic network for what the official claimed were security reasons.

"Google and Gmail will be filtered throughout the country until further notice," an official identified only as Khoramabadi, said, without giving further details.

"In recent days, all governmental agencies and offices ... have been connected to the national information network," deputy communications and technology minister Ali Hakim-Javadi was quoted as saying by the Mehr news agency.

Iran has long filtered Internet content from sites such as Facebook and YouTube on the basis of alleged offensiveness or criminality, but many Iranians believe the practice is aimed at restricting resources that were used to protest the controversial re-election of President Mahmoud Ahamdinejad in 2009.

In the past Iranians have used virtual private network (VPN) software to assign IP addresses to their machines that fool domestic host servers into thinking the user is based in another country. But many faced difficulties accessing email and social networking sites in February, in the run-up to parliamentary elections.


Iran to block Google, Gmail

أعلن نائب وزير الحكومة الإيرانية أمس على شاشة التلفزيون الإيراني أن الحكومة ستستبدل مخدمات الانترنت العالمية بمخدمات محلية للتحكم بالدخول إلى الانترنت والحد من الهجمات الالكترونية المتزايدة على شبكتها.

وقال النائب أن كل من محرك البحث جوجل وخدمة جي ميل ستتوقف خلال ساعات قليلة وستظل كذلك حتى إشعار أخر، وتقول إحدى الوكالات الإيرانية أن إغلاق جوجل وخدمة البريد الالكتروني التي يقدمها ربما تعود إلى الفيديو المسيء للإسلام الذي نشر على موقع الفيديو الشهير والتابع أيضاً لجوجل.

تعتبر إيران من أكثر البلدان في منطقة الشرق الأوسط مراقبة للانترنت حيث لا يستطيع الإيرانيون من الدخول إلى عدد كبير من المواقع على شبكة الانترنت بسبب حجبها، ولكن يعتقد العديد من الإيرانيون أن إغلاق مواقع كفيسبوك ويوتيوب إجراء وقائي من قبل حكومة بلادهم لتفادي أي تظاهرات قد تنشأ ضد الحكم كما حدث في العديد من البلدان العربية مؤخراً.

No comments:

Post a Comment